چند نکته مفید قبل از شروع میکس

قبل از اینکه بخواهید کار میکس را شروع کنید می توانید با در نظر داشتن چند نکته و انجام چند کار خود را در فضای مناسب میکس کردن قرار داده و آماده انجام این کار شوید. به یاد داشته باشید که هر چند وقت یک بار در طول میکس و در مراحل مختلف کار خوب است یک قدم به عقب برگردید و کار را نه از دید موزیسینی که آن را نواخته و ضبط کرده، بلکه با قرار دادن خود به جای مخاطب یا شنونده عام و با فاصله و از دید (و گوش) او ببینید (و بشنوید). میکس و مستر 

۱- خوب است به این فکر کنید که موسیقی شما به چه سبک یا استایلی از موسیقی نزدیک و شبیه است. بعد به چند آهنگ مورد علاقه یتان از همان سبک به دقت گوش کنید تا دریابید که چه طور جنس صداها و نواها و ترکیب یا میکس (Mix) آنها با هم حس و حال آهنگ را به وجود آورده است. برای این کار حتما از بلندگوهای مانیتور (Monitor) خود استفاده کنید و حواس تان باشد که صدا را خیلی بلند نکنید که باعث خسته شدن گوش تان شود.

۲- بدون استفاده از ای کیو (EQ) و افکت های صوتی (Sound Effects) یک میکس نمونه درست کنید و به آن گوش دهید. موقع گوش دادن به این میکس به جای اینکه مثل یک تهیه کننده موسیقی فکر کنید، سعی کنید خود را جای یک شنونده معمولی موسیقی قرار دهید.

به بخش های مختلف ضبط شده گوش بدهید و ببینید کدام قسمت ها به نظرتان بهتر و کدام قسمت ها بد به گوش می رسند. حواس تان باشد که در این مرحله خیلی به صداها و کیفیت تولید آنها نباید توجه کنید بلکه باید دریابید کدام یک از سازها، ملودی ها و هارمونی ها یا بخش های نواخته شده شما را به عنوان یک شنونده معمولی بیشتر به خود جذب می کنند.

۳- یک کاغذ و قلم آماده کنید و همین طور که مشغول گوش دادن به آهنگ هستید اینکه کدام بخش ها را می خواهید در میکس نگه دارید و کدام را نه و ایده های دیگر خود را یادداشت کنید. مثلا ممکن است به این نتیجه برسید که ملودی گیتاری که در تمام طول آهنگ نواخته و ضبط کرده اید را از بخش اول حذف کنید و صدایش را قطع کنید. یا مثلا تصمیم بگیرید که اگر سه گیتار ریتم در آهنگ دارید، صدای گیتار سوم را به سمت راست هدایت کنید (Panning) و دو گیتار دیگر را نزدیک به مرکز نگه دارید. معمولا در چند بار اولی که به میکس تان گوش می دهید ایده های خیلی زیادی به ذهن تان خواهد آمد. سعی کنید همه این ایده ها را یادداشت کنید تا بعدا بتوانید آنها را امتحان کنید.

اکولایز کردن یا ای کیو (EQing)
سازهای مختلف دامنه وسیعی از فرکانس ها را تولید می کنند. اگر در میکس نهایی بخشی از دامنه فرکانس ها را صدای دو یا چند ساز با هم اشغال کنند باعث می شود که این فرکانس ها با هم تداخل کنند و نتیجه کار صدایی کدر و غیر واضح بدهد.

هدف اصلی از ای کیو کردن (EQing) در هنگام میکس در حقیقت کم کردن از این تداخل و همچنین تقویت فرکانس هایی که شخصیت هر ساز یا صدا را در خود دارند است. برای رسیدن به این هدف باید در هنگام میکس، با استفاده از اکولایزرهای موجود در نرم افزار ضبط دیجیتال خود به طور جداگانه به ای کیو کردن (EQing) هر کدام از سازها بپردازید و فضای کوچکی در همان قسمت از دامنه فرکانس ها برای آن ساز به وجود بیاورید.

اینکه چه قسمتی از دامنه فرکانس ها را به چه سازی اختصاص بدهید بستگی به سلیقه شما دارد ولی معمولا فرکانس های پایین را به گیتار بیس، کیک درام و سازهای دیگری که صدای بم دارند اختصاص می دهند، فرکانس های میانی را برای گیتار، پیانو، صدای خواننده مرد، طبل ها و… در نظر می گیرند و صدای سنج ها و خواننده زن را در فرکانس های بالاتر جایگذاری می کنند.
منبع: نگاره