راه های مقابله با پوكي استخوان

جام جم آنلاين: با افزايش سن، ضعف ، شكستگي استخوان ، خميدگي پشت و كوتاه شدن قد ايجاد مي‌شود كه اغلب كارشناسان از اين علائم به عنوان نشانه‌هاي پيري ياد مي‌كنند ، اما اين علائم در واقع نشانه‌هاي يك بيمار «پوكي استخوان» (استئوپروز) است.

مهران ستاره، جراح و متخصص ارتوپدي كه پوكي استخوان را به دليل عدم وجود درد و هرگونه علائم هشداردهنده‌، قاتل خاموش مي‌نامد، اين عارضه را كاهش تراكم استخوان تعريف كرده و اظهار مي‌كند: افزايش سن، عدم تحرك، يائسگي، رژيم غذايي فاقد پروتئين و كلسيم، مصرف برخي داروها، عدم تماس با نور خورشيد بويژه در مناطق سردسير و نيز زمينه‌هاي ارثي و عوامل ژنتيكي، از جمله عوامل موثر در پيشرفت و تسريع كاهش تراكم استخوان است.

ژيلا اميني، فيزيوتراپ هم داروهاي ضد انعقاد خون نظير هپارين، ضدتشنج مثل فنتوئين، داروهاي ادرارآور، مصرف طولاني مدت مسكن‌ها، اختلالات هورموني نظير كم‌كاري و پركاري تيروئيد و ابتلا به ديابت را در بروز پوكي استخوان موثر مي‌داند.

ستار غانمي‌فرد كه پژوهش‌هايي در خصوص تغذيه دانش‌آموزان و دانشجويان داشته، كمبود كلسيم را يكي از اصلي‌ترين عوامل ابتلا به پوكي استخوان مي‌داند و مي‌گويد: كاهش استروژن، مصرف سيگار و الكل و برخي بيماري‌ها نيز در كاهش توده استخواني موثر است.

منابع كلسيم
غانمي‌فرد، شير كم‌چرب، ماست بدون چربي، پنير، دانه خردل، كلم پيچ، كنسرو ماهي آزاد با استخوان و نيز ساردين با استخوان، گل‌كلم، برگ كلم و برگ شلغم را از جمله منابع غذايي غني از كلسيم دانسته و اضافه مي‌كند: انواع مواد خوراكي نظير سيب زميني، كدو، نخود، صيفي‌جات و ريشه بعضي از اين مواد نيز منبع مناسبي براي تامين كلسيم هستند.
اين پژوهشگر تغذيه با ذكر اين مطلب كه حبوبات نيز منبع خوبي براي كلسيم هستند، اظهار مي‌كند: مقدار كلسيم جذب شده از حبوبات به خاطر اسيد فيتيك موجود در آنها كم است.
غانمي‌فرد، لبنيات پرچرب مانند خامه و پنير چرب را حاوي كلسيم كمتري مي‌داند و توصيه مي‌كند: از خوردن غذاهاي پرچرب پرهيز شود؛ چرا كه وجود چربي در غذا باعث تركيب آن با كلسيم در روده‌ها و ايجاد تركيبات نامحلول كلسيم مي‌شود كه اين ماده معدني را غيرقابل جذب مي‌كند.