تاثير رنگ در بد غذايي كودكان

آيا كودك شما هم جزء كودكاني است كه به اصطلاح بدغذا مي باشند؟ اگر اينطور است مي توانيد با تزئين ‌غذا، او را به خوردن تشويق كنيد. رنگ در اين تزئين بسيار اهميت دارد. رنگ ها كودك را جذب خود مي كنند. بايد ببينيد كدام رنگ براي او جذاب است. ‌سبز: تاثير خوردن سبزي ها و سبزيجات سبز بر هيچ كس پوشيده نيست.

آفتاب یزد : سبزيجات سبز حاوي مجموعه ‌اي ازآنتي اكسيدان ها هستند كه با خوردن آنها استخوان ها و دندان هايي محكم خواهيد داشت. ‌سبزي ها ابتلا به سرطان را نيز كاهش مي دهند. بعضي ازآنها عبارتند از مارچوبه، فلفل هاي سبز، كلم ‌بروكلي، تمام برگ هاي خوراكي، خيار، لوبيا سبز، نخودسبز، كدوي سبز، كرفس، كلم، كيوي، طالبي، سيب ‌و انگور. ‌قهوه اي و سفيد : رنگ هاي سفيد و كرم تا قهوه اي را نيز مي توان در زمره رنگين كمان خوراكي ها جاي ‌داد، خواص سلامتي بخش و مفيد سير و پياز سال هاست كه زبانزد متخصصين تغذيه است و محققين ‌دريافته اند كه اين گروه از مواد غذايي در پايين آوردن سطح كلسترول خون مفيد بوده و در حفظ سلامت قلب ‌موثر هستند.

از اين گروه مي توان به پيازها، سير، گل كلم، سيب زميني، قارچ، موز و خرما ‌اشاره كرد. پس از آشنايي با برخي از خواص و دسته بندي مواد خوراكي برحسب رنگشان، نوبت به كاربرد ‌آنها در تهيه غذاهاي جذاب براي كودكان مي رسد. بشقاب غذا را چون بوم نقاشي ببينيد و به ‌فرزندتان كمك كنيد تا روي اين بوم با استفاده ازمواد خوراكي رنگيني كه در اختيارش قرارمي ‌دهيد مطابق سليقه خودش منظره اي زيبا بيافريند.

چند بوته كوچك كلم بروكلي بخارپز يا آب پز و مقداري ‌لوبيا سبز درسته پخته مي توانند درخت هاي اين منظره باشند، يك عدد گوجه فرنگي گيلاسي به جاي ‌خورشيد و يك مشت نخودفرنگي ودانه ذرت هم به جاي گل ها. از انواع ميوه و سبزيجات براي تزئين غذاهاي گوناگون كه ممكن است بعضي از آنها نيز چندان ‌مورد علاقه فرزندتان نباشد بهره بگيريد.

با استفاده از قوه تخيل خود و كودكتان با اشكال و طرح هاي ‌فانتزي، اين غذاها را بياراييد.‌در فصل تابستان پوره هاي رنگارنگي از ميوه‌هاي گوناگون درست كنيد و آنها را در يك جايخي ‌ريخته و در فريزر قرار دهيد. از اين مكعب‌هاي يخ ميوه اي براي سرو نوشيدني هاي كودكان استفاده ‌كنيد. به جاي تنقلات پرچربي و پرنمك، برگه خشك شده ميوه ها و مغزهايي مانند گردو و پسته را در ‌دسترس بچه ها قرار دهيد.‌

با فرزندتان بازي شناخت طعم ميوه ها را ترتيب دهيد. چشمان او را با يك دستمال ببنديد و قطعاتي از ‌ميوه هاي گوناگون را در دهانش بگذاريد تا با خوردن آنها نوع ميوه يا سبزيجات را تشخيص دهد. خلاصه اينكه ‌از خلاقيت شخصي خود نيز براي ايجاد عادات صحيح غذايي در فرزندتان بهره بگيريد. شما از مواد غذايي ‌رنگي نيز مي توانيد به عنوان حربه اي براي خوراندن گوشت به كودكانتان استفاده كنيد.‌

بسياري از كودكان علاقه زيادي به خوردن گوشت از خود نشان نمي دهند كه آن هم يا به تنفر آنها ‌از بوي گوشت برمي گردد يا اينكه از تكه هاي گوشت در غذا خوششان نمي آيد. بدين منظور مي توانيد از ‌سبزيجاتي نظير هويج، سيب زميني و شلغم براي گرفتن بوي گوشت در غذا استفاده كنيد. تاثير رنگ در غذاي كودكان به قدري زياد است كه آنها ترجيح‌مي دهند به جاي استفاده از غذاهاي خانگي ‌در زنگ تفريح، خوراكي هاي خوش آب و رنگ بوفه مدرسه را تهيه نمايند.

براي رفع اين عادت كه يكي از ‌مهمترين دلايل چاقي كودكان به شمارمي رود، بهتر است براي برانگيختن اشتهاي آنها به خوردن ‌ساندويچ هاي خانگي، به سبزيجات و ميوه هاي رنگي متوسل شويد تا پفك و پاستيل و چوب شور!