نکاتی در مورد استفاده صحیح از میکرو فونها

اگر موزيک شما شامل سازهاي اکوستيکي و صداي خواننده است، کيفيت نهايي ضبط شما ، کاملا به ميکروفون ها و چگونگي استفاده شما از آنها بستگي دارد . قرار گرفتن يک ميکروفون معمولي در مکاني مناسب نتيجه اي بسيار بهتر از يک ميکروفون گرانقيمت در در نقطه اي نامناسب خواهد داشت. در نهايت مي توان گفت مراقبت صحيح از ميکروفون ها و جايگذاري با دقت و صحيح آنها رمز برداشت صداي خوب است.

1) بعضي از ميکروفون ها صدايي ويژه باز توليد ميکنند ، مثلا تقويت فرکانس هاي هاي بالا ( که حضور ساز را آشکار تر مي سازند) يا باس حجيم تر . اين شخصيت ميکروفون ها مي تواند کاربري خاصي داشته باشد که در ضمن موجب محدود شدن موارد استفاده آنها مي شود. درنتيجه بهتر است قبل از هر چيز در انتخاب ميکروفون دقت لازم را به عمل آوريم و ترجيحا از ميکروفون هاي فلت (با باز توليد صداي طبيعي) استفاده کنيم و با تغير مکان ميکروفون به صداي دلخواه برسيم. قيمت ميکس و مسترينگ

2) ميکروفون هاي کاندنسر و الکتروليت در مقابل گرد و خاک ، دود و رطوبت بسيار آسيب پذيرند . تمامي اين موارد موجب افت فاحش کيفيت باز توليد صدا (در گذر زمان) در اين نوع از ميکروفون ها خواهد شد . اگر حس ميکنيد ميکروفون شما ديگر کيفيت روزهاي اول را ندارد با مراجعه به يک متخصص به تميز کردن ديافراگم آن اقدام کنيد.

3) هميشه ميکروفون را با دقيت حمل کنيد . از پرتاب کردن آن حتي در فواصل نزديک جدا خود داري کنيد و زماني که از آن استفاده نمي کنيد حتما آن را با کاور مخصوص بپوشانيد تا مانع از رسيدن گرد و خاک ، دود و رطوبت بيش از حد به آن شويد

4) بهتر است در قسمت هايي که به صداهاي گرمتر وحجيم تر نياز داريد (مانند صداي ادوات درامز يا خواننده اي با صداي نازک) و همچنين در مقابل منابع صوتي بسار بلند از ميکروفون هاي دايناميکي استفاده کنيد.

5)ميکروفون هاي خازني و الکتريت تمايل به باز توليد صداهاي حساس تر ، سريع تر و اساسا طبيعي تر دارند و براي برداشت نوانس هاي دقيق در صدا ، انتخاب مناسبي هستند. کاندنسر هاي با ديافرگم کوچک در باز توليد صدا طبيعي تر و دقيق تر از ديافراگم بزرگ عمل مي کنند و نتيجه آنها رسيدن به صدايي گرمتر و حجيمتر مي باشد .

6)ميکروفون هاي الکتريت ميتوانند به وسيله باطري يا فانتوم پاور تغذيه شوند که اصولا استفاده از فانتوم پاور گزينه ي بهتري براي تامين نيروي الکتريسيته ميکروفون است. اولا اينکه مشکلات باطري مانند دشارژ شدن را ندارد و دوما Head-Amp داخل ميکروفون در اين حالت هدروم بيشتر و نويز کمتري خواهد داشت.

7)Head-Amp ميکروفون هاي کاندنسر و الکتريت اساسا بر پايه اي طراحي شده اند که با سطح صداي نرمال عمل ميکنند . اگر اين ميکروفونهارا خيلي نزديک به منبع صداي بلند قرار دهيم اين هد- امپ ها به آساني اورلد شده و نتيجه اش ديستورت شدن صداي باز توليدي است.

8)فراموش نکنيد ، زماني که قصد تغير مکان، تعويض يا اتصال دوباره سيم ، تعويض باطري يا روشن کردن فانتوم پاور را داريد فيدرهاي کنسول را پايين بياوريد يا مانيتور هاي صدا را خاموش کنيد.

9)وقتي که جاي ميکروفون مشخص شد و حالت قرار گرفتن آن روي پايه تنظيم شد ، گيره را بيش از حد سفت نکنيد. زيرا خاصيت خود را به سرعت از دست خواهد داد و به مرور زمان هرز شده و ديگر نميتواند در حالت تنظيم شده باقي بماند.. همچنين هنگام تنظيم ميکروفون ، گيره را آزاد کنيد و وقتي محل مناسب پيدا شد به آرامي آن را محکم کنيد تا در وضعيت تنظيم شده ثابت بماند.

10)بسيار مهم است که ميکروفون ها را از شوک فيزيکي که باعث توليد صداهاي با فرکانس بالا و نويزهاي فرکانس پايين مي شوند محفوظ نگه داريد(به ويژه ميکروفون هاي همه سويه –Omni directional ) زيرا در نهايت باعث کاهش هدروم مي شوند.

به خاطر داشته باشيد که مانيتور هاي شنيدار نزديک با درايو هاي کوچک توان پخش فرکانس هاي زير 60 هرتز را به شورت دقيق ندارند. بنابر اين اگر در هنگام هنگام ضبط نشانگر پيک روشن شد ولي تاثيري در صدا شنيده نشد حتما آن را برطرف نماييد، ممکن است در اثر ضربه پاي خواننده به زمين جهت حفظ ريتم باشد. براي پيشگيري از اين نويز ميتوان از لرزه گير (Shockmount) و قرار دادن فوم زير پايه ميکروفون استفاده نمود.

11)هميشه قبل از استفاده از اکولايزر سعي کنيد به تغير موقعيت ميکروفون نسبت به چشمه ي صوت به نتيجه مطلوب دست بابيد. ممکن است زمان بيشتري را صرف کنيد اما به واقع نتيجه بس مطلوب تر خواهد بود. فراموش نکنيد کار اکولايزر اصلاح خلاقانه صداست نه ساخت صدا.

12)هميشه قبل از استفاده از Gate به الگوي برداشت ميکروفون کاملا دقت کنيد. نصب يک نويز گيت به مراتب زمان بيشتري از تنظيم محل ميکروفون مي برد. و با تنظيم دقيق محل ميکروفون صداي طبيعي تري ضبط مي شود.

13)يکي از مشکلات معمول ضبط صداي خواننده اي که تجربه استوديويي زيادي ندارد، نزديک شدن بيش از حد به ميکروفون مي باشد که موجب اورلود شدن ، صداي هيس زياد ، تقويت بيش از حد بيس، و مشکلات رطوبتي براي ديافراگم ميکروفون مي شود . استفاده از پاپ شيلد در فاصله 10-12 سانتي متري در اين مواقع توصيه ميشود. روش ديگر قرار دادن ميکروفون در فاصله 20 سانتيمتري از صورت خواننده و در ارتفاع 15 سانتي بالاتر از دهان و ضبط صدا در ترک 1 و سپس استفاده از يک ميکروفون دايناميک ضبط زنده براي ترک 2 و ميکس مقداري از صداي ترک 1 با آن مي باشد.