نقش مسترینگ

مهمترين وظيفه مسترينگ حفظ يکپارچگي يک قطعه در هنگام پخش در گستره متفاوتي از سيستمهاي صوتي است. به بيان ديگر هدف مسترينگ، خوب صدا دادن نسبي آهنگ درانواع و اقسام سيستمهاي صوتي و نه فقط تعدادي محدود است .اين کار از طريق متعادل کردن تمامي فرکانس هاي صوتي موجود در آهنگ (??hz-20Khz) انجام مي پذيردو نتيجه آن اين خواهد بود که درمثال بالا هر دو راننده از شنيدن صداي موسيقي در سيستم صوتي خود لذت ببرند. در صورتي که آهنگ مثال بالا مرحله مسترينگ را پشت سر نگذاشته باشد و يا مسترينگ اعمال شده بر آن حرفه اي نبوده باشد قطعا در يک و احتمالا در هر دو سيستم صوتي به درستي باز پخش نشده و شنونده بلا فاصله به سراغ آهنگ بعدي خواهد رفت. مثلا اگر فرکانس هاي بم در اين آهنگ به طور مناسبي با بقيه فرکانس ها هم تراز نشده باشد و فقط چند دسيبل بلند تر باشد ، راننده ماشين اول چيزي جزبوم بوم نخواهد شنيد و عملا بقيه صداها در اين شلوغي گم خواهد شد. عکس حالت فوق نيز صادق است . اگر فرکانس هاي زير به خوبي با بقيه فرکانس ها هم تراز نباشند راننده ماشين دوم که تووييتر اضافه نصب کرده قطعا از شدت تيس تيس و صداي سسسسس و ززززززز خواننده کلافه خواهد شد.ميکس و مسترينگ

مسترينگ يک علم است و مثال بالا صرفا مثالي ساده جهت آشنايي شما با مفهوم مسترينگ مي باشد. در يک مسترينگ حرفه اي نکات بسياري را بايد مد نظر قرار داد که از آن جمله عبارتند از:

• تراز فرکانسي

• دايناميک قطعه با توجه به ژانر اثر

• همسان سازي نسبي فضاي کليه قطعات يک آلبوم

• ميزان بلندي صدا از نظر پيک

• ميزان بلندي صدا از نظر RMS با توجه به ژانر و سازبندي اثر

• فاصله انتهاي قطعه تا ابتداي قطعه بعدي

• نوع پايان قطعه

• چينش قطعات

• تبديل فرمت فايل صوتي

 

موارد فوق و بسياري موارد خرد ديگر ذهن مهندس مسترينگ را به خود مشغول مي سازد و تنها با بذل توجه به تک تک اين موارد ريز مي توان به يک اثر صوتي بدون نقص دست يافت.

متاسفانه در کشور ما بر خلاف غرب ارزش زيادي براي مسترينگ قائل نمي شوند واکثر صدابرداران ( نه همه) با استفاده از پيش فرض هاي ذخيره شده در دستگاه يا نرم افزار و بدون در نظر گرفتن نياز آن آهنگ خاص، اقدام به مستر کردن اثر مي نمايند که قطعا شيوه استانداردي نيست.

اصل غير قابل انکار، جدا کردن مهندس ميکس از مهندس مسترينگ است. اين به آن معنا نيست که مهندس ميکس قطعا توان مستر کردن يک قطعه را ندارد، بلکه اصلي ترين دليل آن مستر کردن قطعه با استفاده از دو گوش تازه نفس(مهندس مسترينگ) در يک فضاي جديد و با يک سيستم با کيفيت تر است. نا گفته پيداست که فضاي مسترينگ از نظر آکوستيکي بايد فضاي مناسبي بوده و از اسپيکر هاي مانيتوريگ با کيفيت و وضوح بالا، مبدل ad/da حرفه اي و مهمتر از همه مهندس مسترينگ با گوش هاي تربيت شده بهره مند باشد. 

منبع: sdrecords.ir