ميوه ها، سبزي ها و غذاهايي كه چربي مي سوزانند

ایلنا: بعضي از ميوه ها قند دارند و باعث چاقي مي شوند،بعضي ديگر بر عكس لاغر مي كنند اما تا كنون درباره ميوه هايي كه چربي را بسوزانند شنيده بوديد،آيا اين ميوه ها را مي شناسيد.

انواعي از مواد غذايي وجود دارد كه به نام " غذاهايي با كالري منفي " (NEGATIVE CALORIE FOODS) معروف هستند.اين مواد غذايي نسبت به ساير مواد،انرژي بيشتري براي هضم خود نياز دارند، يعني بدن انرژي بيشتري براي هضم آنها مي سوزاند و در عين حال نمي تواند كالري زيادي از آنها براي خود ذخيره كند.پس علاوه بر اينكه باعث سوخت چربي ها مي شوند، كمتر به چربي تبديل شده و ذخيره مي شوند.

مواد غذايي داراي چربي،پروتئين،كربوهيدرات،كالري،ويتامين و املاح هستند.ويتامين ها،بافت هاي بدن را تحريك مي كنند تا آنزيم توليد كنند كه اين آنزيم ها باعث تجزيه و مصرف انرژي موجود در غذاها مي شوند.بنابراين غذاهايي با كالري منفي، غذاهاي غني از ويتامين و املاح هستند كه نه تنها باعث مصرف انرژي حاصل از خود مي شوند،بلكه انرژي اضافي موجود در طي عمل هضم را مصرف مي كنند.البته مصرف اينگونه مواد غذايي زماني در كاهش وزن مؤثر است كه غذاهاي پُركالري و فاقد مواد مغذي مثل انواع تنقلات، چيپس و ... را مصرف نكنيد.

مواد غذايي با كالري منفي (NEGATIVE CALORIE FOODS) ياچربي سوز شامل انواع مختلفي از ميوه ها و سبزي ها است كه انواع سبزي‌هاي آن شامل: مارچوبه – چغندر – كلم – كلم بروكلي – هويج - گل كلم – كرفس – كاسني – فلفل قرمز – خيار – شاهي – سير – لوبيا سبز – كاهو – پياز – تربچه – اسفناج – شلغم و كدو سبز است.

از ميوه هاي چربي سوز نيز مي توان: سيب – زغال اخته – طالبي و گرمك – گريپ فوروت – ليمو ترش – انبه – پرتقال – هلو – آناناس – تمشك – توت فرنگي – گوجه فرنگي – نارنگي و هندوانه را نام برد.

ولي شايد جالب باشد بدانيد برخي از غذاها وجود دارند كه مي‌توانند متابوليسم بدن را تسريع كرده و در برنامه كنترل و كاهش وزن كمك‌كننده باشند.مصرف اين‌گونه غذاها به خصوص اگر همراه با يك برنامه كنترل وزن و تعديل برنامه غذايي و صد البته به همراه برنامه ورزشي مناسب باشد،بسيار كمك‌ كننده است.شايد بتوان از اين منظر كه اين غذاها حس سيري بيشتر و سريع‌تري داشته و كالري كمتري دارند و به كمتر جذب شدن و يا دفع چربي‌ها كمك مي‌كنند،در اصطلاح عاميانه آنها را چربي‌سوز ناميد.

اما اگر تصور شما بر اين است كه با خوردن بعضي غذاها،چربي‌هاي بدن بلافاصله دفع شده يا مي‌سوزند،بايد آن را اصلاح كنيد. اين غذاها كه بيشتر از گروه ميوه،سبزيجات تازه و غلات سبوس‌دار هستند، به خاطر داشتن فيبرهاي محلول در آب يا غيرمحلول در آب (مانند سيب، هويج، پرتقال) و يا به خاطر وجود يك‌سري مواد ديگر (مانند ويتامين C در پرتقال) و همچنين به دليل كالري كمتر و ايجاد حس سيري زودتر، به اين نام شهره شده‌اند.