مونیتورینگ صدا

یکی از هیجان انگیزترین لحاظات در تولید موسیقی، شنیدن صدای نهایی پس از یک میکس خوب و استاندارد به وسیله بلندگوهای مونیتورینگ استودیو است. در این هنگام صدا آنچنان واضح است که می توان تمام جزییات را شنید و آنقدر قوی است که فرکانسهای بم تا عمق وجود شنونده نفوذ می کنند.

از سیستم مونیتورینگ صدا برای گوش دادن به سیگنالهای خروجی از کنسول صدا یا دستگاه ضبط صدا استفاده می شود. این سیستم شامل بلندگوها ، آمپلیفایر و اتاق شنیدار صوت می شود. آمپلیفایر، قدرت سیگنال خروجی از کنسول صدا را متناسب با انرژی لازم جهت به کار انداختن بلندگوها تقویت می نماید. بلندگو وظیفه تبدیل سیگنال الکتریکی به سیگنال صوتی را بر عهده دارد.اکوستیک اتاق شنیدار نیز بر کیفیت صدای منتشر یافته تاثیر خواهد گذاشت. گر می خواهید صدای نهایی میکس شده به خوبی شنیده شود باید از یک سیستم مونیتورینگ با کیفیت بالا و استاندارد استفاده کنید ؛ در این صورت آمپلیفایر و بلندگوها ، شما را به طور کامل شما را در جریان صدایی که ضبط کرده اید می گذارند تا بتوانید مطابق با استاندارد ها در مورد نحوه پردازش ، ترکیب و میکروفون گذاری برای صداها قضاوت کنید.

کاربرد بلندگوهای دقیق که دارای پاسخ فرکانسی خطی باشند بسیار مهم است. به طور مثال اگر از سیستم مونیتورینگی استفاده کنیم که بلندگوهای آن فرکانس های Low را ضعیف پخش کنند، شما را به اشتباه می اندازد تمایل به تقویت فرکانسهای Low به وسیله اکولایزر را خواهید داشت؛ هنگامی که این صدا را توسط بلندگوی دیگری بشنوید فرکانسهای Low زیاد از حد بلند خواهند بود. زیرا به دلیل شنیدار نادرست این فرکانسها را بی جهت تقویت نموده اید. در نتیجه استفاده از بلندگو با پاسخ فرکانسی خطی از ارکان اصلی سیستم مونیتورینگ صدا محسوب می شود.

نیازهای یک سیستم مونیتورینگ استودیو خانگی به شرح زیر است :

پاسخ فرکانسی یکنواخت(خطی) و گسترده: برای اطمینان از دقت پخش بلندگو باید پاسخ فرکانسی آن در مقابل دیافراگم از ۴۰ هرتز تا ۱۵ کیلو هرتز با تلرانس کمتر از ۴ دسیبل باشد.

پاسخ یکسان در غیر محور(Off-axis): خروجی فرکانسهای بالای یک بلندگو در غیر محور مرکزی ( عمود بر مرکز دیافراگم بلندگو) کاهش می یابد. اگر این کاهش هنگامی که از محور مرکزی(On-axis) بلندگو ۳۰ درجه منحرف می شویم تنها چند دسیبل باشد بلندگوی فوق مطلوب است . بدین خاطر است که در استودیوهای ضبط صدا ، تهیه کننده و صدابردار درکنار هم نشسته تا توازن یکسانی از فرکانسهای مختلف را بشنوند. همچنین با رعایت این مشخصه در بلندگوها مونیتور ، در صورتی که صدابردار برای انجام تنظیمات در کنسول ، کمی جابجا شود مشکلی از بابت توازن فرکانسی شنیداری رخ نمی دهد.

پاسخ گذرای خوب(Transient): این مشخصه توانایی بلندگو در دنبال نمودن دقیق قسمتهای جهشی و کاهشی اصوات موسیقایی است. اگر یک بلندگو دارای پاسخ گذرای خوب باشد ساز گیتار باس صدایی تنومند و نه کوبنده و ناخوشایند خواهد داشت. بعضی از بلندگوها طوری طراحی شده اند که سیگنالهای بم و زیر آن از پیش قابل تنظیم هستند و این به پاسخ گذرای بلندگو کمک می کند. قیمت میکس و مسترینگ

وضوح صدا: شما باید قادر به شنیدن تفاوتهای جزئی در صدای سازهای گوناگون بوده و بتوانید این جزئیات را در یک قطعه موسیقی پیچیده بیابید.

اعوجاج کم(Distrotion): اعوجاج اندک در بلندگوها لازم استد زیرا شمارا قادر می سازد به مدت طولانی به بلندگو گوش دهید بدون اینکه گوشهای شما آسیب ببیند. یک بلندگوی خوب باید دارای THD برابر ۳% از فرکانس ۴۰ هرتز تا ۲۰ کیلو هرتز در سطح فشار صوتی ۹۰ دسیبل (dBspl) باشد. 

خدمات و محصولات صنعتی

 الکتروپمپ