كاهش وزن سريع و سنگ كيسه صفرا

جام جم آنلاين: افرادي كه اضافه وزن دارند اين را بدانند كه با كم‌كردن سريع وزن، احتمال تشكيل سنگ صفرا را افزايش مي‌دهند و بايد از يك روش صحيح و منطقي پيروي كنند. سنگ‌هاي صفراوي به علت رسوب صفراي غليظ در كيسه صفرا به وجود مي‌آيند. اين سنگ‌ها ممكن است از كلسترول يا از پيگمان صفرا تشكيل شوند.

از نظر اصولي چربي زياد يك عامل چاقي و اضافه وزن شناخته شده است و همين افزايش وزن مي‌تواند احتمال ابتلا به سنگ را بيشتر كند و افراط در مصرف چربي‌هاي حيواني اشباع شده و كلسترول، اين احتمال را افزايش مي‌دهد. چاقي با تحريك ترشح صفرا، اشباع بيش از حد صفرا و تشكيل بيشتر سنگ‌هاي صفراوي خصوصا سنگ‌هاي كلسترولي همراه است.

افراد با وزن 50 درصد بالاتر از وزن طبيعي، افزايش تا 6 برابر در تشكيل سنگ‌هاي صفراوي را نشان مي‌دهند. در مقابل، گرسنگي موجب افزايش اشباع بيش از حد صفرا به سبب كاهش جزء فسفوليپيدي خواهد شد. التهاب كيسه صفراي تحريك شده در دوره چاقي، از عوارض رژيم‌هاي لاغري شديد به‌شمار مي‌رود.
كساني كه به مقدار زياد گوشت پرچربي و كره حيواني مصرف مي‌كنند بيشتر در معرض اين بيماري هستند. مطالعات بسياري نشان داده‌اند كه پيروي از رژيم غذايي كم‌چربي كم‌كالري (كمتر از 600 كالري) در هر روز مي‌تواند احتمال خطر سنگ را تا 50 درصد افزايش دهد و كساني كه خيلي چاق هستند و سعي دارند در كوتاه‌ترين مدت وزن خود را كم نمايند در معرض بيشترين خطر ابتلا به سنگ صفرا قرار دارند و همچنين ضعف، يبوست، اسهال، خشكي پوست، اختلالات قاعدگي، سرگيجه وضعيتي و اشكال در تمركز از ديگر عوارض رژيم‌هاي بسيار كم‌كالري است.
اغلب مبتلايان به سنگ‌هاي صفراوي بدون اين‌كه هيچ نشانه‌اي از آن احساس كنند، زندگي عادي خود را مي‌گذرانند اما پس از اين كه به رژيم لاغري در كوتاه‌مدت مي‌پردازند علائم ناخوشايند و دردناك سنگ را احساس مي‌كنند و از سوء‌هاضمه و نفخ و احساس پر بودن معده و درد شديد صفراوي بعد از غذاي چرب شكايت دارند و اگر محتويات كيسه صفرا به طور ثانويه دچار عفونت شود، علايم لرز، بي‌اشتهايي، تهوع، استفراغ و گاه تب به‌سراغ بيمار مي‌آيد و جالب‌تر اين كه همين گروه وقتي دست از رژيم غذايي برمي‌دارند و به خوراك قبلي خود باز مي‌گردند نشانه‌هاي فوق در آنها از بين مي‌رود و به همين دليل، منظور كردن 5 تا 10 گرم چربي در برنامه غذايي روزانه مي‌تواند از برخي از ناراحتي‌هاي كيسه صفرا جلوگيري كند. به عنوان مثال دو قاشق چايخوري روغن زيتون در روز كاملا مطلوب است.

توصيه‌هاي تغذيه‌اي:
‌ مصرف روزانه سبزيجات به مقدار زياد بويژه سبزيجاتي كه توليد گاز در روده نمي‌كنند مانند: هويج و اسفناج و سيب زميني و مصرف كمتر غذاهايي چون حبوبات، گل كلم، پياز و سيب نارس و غيره.
- ‌ اعتدال در مصرف قند.
-‌ صرف صبحانه، كه شامل يك غذاي كم‌چرب مثل ميوه و مخلوط شير و غلات است.
- پياده‌روي روزانه.