تناسب اندام با طبیعت بهاری

بدون شک آن آجیل و شیرینی های عید که نمی شد از خوردنش صرف نظر کرد و آن خواب تا ساعت یازده دوازده ظهر و آن بی تحرکی ۱۳ روز عید، همه مان را به نوعی چاق و بی تناسب کرده است. به تمیزی و شفافیت برگ درختان بنگرید. شکوفه‌ها را بو کنید. حیف است در این فصل که هوای آن پر از رایحه گل‌ها و اکسیژن آن بیش از هر زمان دیگر، مفرح جانمان است، به کوه و دشت و صحرا یا همین تپه‌ها و مناطق کوهستانی اطراف شهرمان نرویم و با چند تنفس حیات بخش، ریه‌ها را خالی از هوای دودآلود و پر از هوای تازه نکنیم.

چه؟ می گویید تا دلتان بخواهد در ایام نوروز به این نواحی رفته اید. خب باز هم بروید… زیادی که نمی کند، بدون شک آن آجیل و شیرینی های عید که نمی شد از خوردنش صرف نظر کرد و آن خواب تا ساعت یازده دوازده ظهر و آن بی تحرکی ۱۳ روز عید، همه مان را به نوعی چاق و بی تناسب کرده است و این افزایش وزن با دو سه دفعه کوهنوردی، پیاده روی یا طبیعت گردی دست از سرمان بر نخواهد داشت. پس به شما توصیه می کنیم برای تناسب اندام و از همه مهم تر، لذت از این هوایی که بزودی رخت برمی بندد، دست کم تا اواخر اردیبهشت به طبیعت بروید، اما پرسش اینجاست در یک روز طبیعت گردی بهتر است چه بخوریم و از طبیعت چه بخواهیم؟

اگر کنجکاو شده اید که می خواهیم چه بگوییم حتما این نوشتار را بخوانید.

صبح خیلی زود از خواب برمی خیزید و صبحانه نخورده، راهی یکی از روستاهای کوهستانی اطراف شهر می شوید. وقتی به روستا می رسید و هوای تازه را استشمام و صدای چهارپایان را از آغل خانه های روستایی می شنوید انگار شیره معده تان بشدت ترشح کرده و دوست دارید هر چه زودتر یک صبحانه محلی متشکل از نیمروی آبدار، چای همراه نان و سرشیر و کره گلوله شده محلی یا پنیری که بوی گوسفند می دهد و در نهایت یک لیوان شیر تازه دوشیده شده گوسفند یا بز که دمای مطبوعی دارد، بخورید. حق هم دارید که ولع خوردن این صبحانه مفصل به سرتان بزند، چون هوای روستا و کوهستان همه را گرسنه می کند، اما در اینجا به چند توصیه تغذیه ای توجه کنید.

یا نیمرو یا کره و سرشیر

نیمرو غذایی پروتئینی و سیرکننده است و چون هنگام سرخ شدن، روغن زیادی را به خود جذب می کند بخصوص محلی آن که با کره تهیه می شود، پرکالری و در وعده صبحانه یک غذای اصلی به شمار می رود و مصرف نان و پنیر یا سرشیر محلی پرچرب همراه این غذا بسیار پرکالری بوده و بدون شک شما را سنگین و از ادامه راه منصرف می کند، اما اگر تخم مرغ سفت شده را جایگزین نیمرو کنید، هم کالری کمتر و قابلیت هضم بهتری دارد، هم می توانید نان و پنیر یا کره و خامه همراه چای شیرین یا شیر بخورید.

تخم مرغ عسلی توصیه نمی شود چون احتمال وجود میکروب های بیماریزا در آن زیاد است و اگرسفیده آن ناپز بماند از قدرت جذب آهن بدن می کاهد. لازم است بدانید تخم مرغ فیبر ندارد و بهتر است آن را با خیار و گوجه تازه یا به صورت املت میل کنید، اما تخم کدام پرنده نیروبخش تر است؟

معمولا اغلب روستاییان علاوه بر تخم مرغ، تخم بوقلمون، بلدرچین، غاز و اردک نیز دارند. خوب است بدانید تخم غاز و اردک بوی زهمی داشته و باب میل شهرنشینان نیست و چربی و کلسترول بالاتری نسبت به تخم مرغ دارد.

تخم بلدرچین بمب انرژی و مزایای تغذیه ای آن چند برابر سایر تخم هاست و تخم بوقلمون کلسترول و چربی کمتری از تخم مرغ دارد و به دلیل خواص تغذیه ای بالا به آن لقب ضدپیری داده اند. پس تخم بلدرچین و بوقلمون برای وعده صبحانه نه تنها شارژتان می کند، بلکه چون چربی کمتری دارد راحت هضم می شود و انرژی مطلوبی در اختیارتان قرار می دهد. لازم است بدانید پنج عدد تخم بلدرچین به اندازه یک تخم مرغ است.

لبنیات محلی نه، نان محلی آری
خامه، سرشیر، کره، پنیر و شیرهایی که از سوی اهالی روستا عرضه می شود با آن که شکل و شمایل بسیار جذاب و فریبنده و طعم و بوی بسیار دلپذیری دارد، اما اغلب به شیوه سنتی تولید شده و غیربهداشتی است. جالب است بدانید نوعی باکتری مسمومیت زا به نام لیستریا در برخی لبنیات غیرپاستوریزه محلی وجود دارد که عامل ایجاد طعم و بوی دلچسب و هوس انگیز در فرآورده های شیری می شود. پس دقت کنید این محصولات پاستوریزه باشد.
ولی اگر درباره نان های روستایی می خواهید بدانید، اغلب این نان ها با آرد سبوس دار، شکر، شیر و کره محلی تهیه می شود و سطح این نان ها اغلب توسط زنان روستایی با قالب هایی منقش می شود. این نان بیشتر شبیه فطیر بوده و تِخرمه است، اما بسیار لذیذ و مزه ای همپایه نان خامه ای دارد و خوردن آن برای وعده صبحانه انرژی زا و مناسب است. اگر شیر یا کره به کار رفته در این نان ها غیرپاستوریزه باشد در تنور میکروب هایش نابود خواهد شد، پس نگران این موضوع نباشید و مقداری از این نان را برای میان وعده صبح یا عصر همراه ببرید.